Läs detta nyhetsbrev på webben »

Informus

Informus är en söktjänst för dig som bokar möten, event, logi, kick-off, weekends mm.
Här finns 4.000 ställen i Sverige som du alltid bokar direkt hos anläggningen för bästa pris!

Nyhetsbrev
10 februari 2015

Mikael Bengtson

Att sprida en bra historia

För ett par veckor sen hade jag förmånen att få lyssna på månadens gästskribent som föreläste om storytelling. Mycket intressant och tänkvärt.

Speciellt en historia från hotellens värld fastnade i minnet.

En gäst anlände till ett Scandichotell på sin ögonsten, en Harley-Davidson. Han var lite bekymrad över att behöva lämna motorcykeln på hotellets vanliga parkering, trots att där var både upplyst och fanns kameror.

Men när hotelldirektören själv lovade att ha uppsikt över den, lämnade han ifrån sig nycklarna. När gästen gått iväg på sitt möte lät man tvätta och polera hans ögonsten och rullade in den på hotellet.

När han kom tillbaka på kvällen fann han sin HD utställd på bästa platsen i foajén, omgärdad av rep och med spotlights som lyste på den glänsande kromen. En stamgäst var säkrad!

Ett lysande exempel på hur man tar hand om sina gäster, samtidigt som man skapar en bra historia som härmed sprids vidare till dig och kanske även från dig till dina vänner.

Storytelling när den är som bäst!

Ha det så bra!

Mikael på Informus

Matts Heijbel: Storytelling befolkar varumärket!

Storytelling befolkar varumärket!

Månadens gästskribent Matts Heijbel

Matts Heijbel är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund. Han brukar ibland kallas Mr Storyteller eftersom ingen arbetat så länge och ihärdigt i Sverige med det som internationellt kallas Corporate Storytelling. Hans bok ”Storytelling befolkar varumärket” kom nyligen ut i en tredje upplaga.

Vi är svenskar, Sundsvallsbor, tillhör släkten Andersson, är nyanlända från Syrien eller är medlemmar i bostadsrättsföreningen Kvasten. Det finns berättelser om hur det är att leva i dessa sammanhang, berättelser om hur familjen Andersson firar jul och hur det går till när man arbetar på vårstädningarna i bostadsrättsföreningen Kvasten.

Människan är ett berättande djur och utan alla dessa berättelser finns vi inte eftersom berättelserna visar var vi kommer ifrån, var vi befinner oss i dag och vart vi är på väg.

Vad vill vi? Vad tycker vi? Vad kan vi?

De flesta av oss säljer cirka 40-timmar i veckan av vår vakna tid. Vi tillhör då en flock, ett folk på fabriken, på myndigheten, på kommunkontoret, i den ideella organisationen eller var vi nu jobbar.

Stora organisationer som Volvo och Ikea talar sedan länge om volvoiter och ikeaner. Hur är en volvoit? Vilka värderingar guidar volvoiten i vardagen? Hur bemöter en ikean sin kund? Det går att bygga en repertoar, ett berättarkapital, som skildrar och ger svar på dessa frågor.

Indianstammen vid Amazonfloden eller nomaderna vid Afrikas Horn har en folklore för att sprida kunskap och visa värderingar. Flocken på Myndigheten eller Förskolan Blåsippan eller på den stora Hotellkedjan har förstås också sin folklore.

Om man tror på detta och intresserar sig för dessa berättelser och vilken roll de har så är man intresserad av det som internationellt kallas Corporate Storytelling. Man kan studera detta till och med på Harvard och de frejdiga amerikanerna utropar gärna appellen: The best story wins.

Berättelserna är kommunikationsverktyg som kan användas i sälj och marknadsföring. Men också i rekrytering, ledarskap och kunskapsöverföring. Det finns metoder att söka, finna, skörda och bygga dessa berättelser för att sen sätta dem i arbete.

Detta handlar mer om händelser än om siffror. Faktiska exempel i stället för ideologiska brösttoner. Vi kanske påstår att vår verksamhet präglas av öppenhet, kundorientering och driv. Okej. Kanske det är så. Men sök då händelsebaserade exempel skördade från verkligheten som visar att det ligger något i honnörsorden.

Jag har arbetat med hundratals organisationer utifrån just dessa perspektiv. Berättelserna finns överallt och att inte använda dem innebär att man inte använder kulturkapitalet. Detta gäller i hela spannet från det lilla personliga varumärket till den internationella storkoncernen.

Detta är inte i första hand att skriva vår historia. Eller att leverera en bok eller webbtext som man kallar vår story. Instrumentet är mycket mer raffinerat än så och ett gott råd är att se samtiden och att söka visionsberättelserna som bygger framtid. Ofta är de små emotionella sanna berättelserna om mänskliga möten rent guld. Berättelserna kan distribueras exempelvis i sociala media, i tryck, på väggen inom glas och ram och i det muntliga ledarskapet.

Samlas vid lägerelden och befolka varumärket!

Kommentera gärna Matts artikel på vår blogg »

Branschnytt

Finalister i Ametisten

Finalister i Ametisten

Nu har juryn utsett finalisterna i Årets Ametist 2015. Utmärkelsen delas ut av Informus till den bästa hemsidan bland Sveriges mötesanläggningar.

De fem finalisterna är Gripsholms Värdshus, Hufvudsta gård, Körunda Golf och Konferenshotell, Rånäs Slott och Sigtunahöjden.

Prisutdelningen sker på Möten & Events i Kista den 18 februari.

Egna vindkraftverk för Elite

Egna vindkraftverk för Elite

Hälften av elbehovet hos Elite Hotels 30 hotell kommer att tillgodoses av kedjans två egna vindkraftverk som kommer att placeras i Trelleborg och i Mellerud.

Elite Hotels använder sedan tidigare enbart grön el till sina hotell. Den andra halvan av kedjans elbehov kommer från grön vattenkraft.

Hjärtstartare på alla Scandic

Hjärtstartare på alla Scandic

Den vanligaste dödsorsaken i Sverige är plötsligt hjärtstopp som varje dag tar i snitt 20 liv. Därför har Scandic installerat hjärtstartare på alla sina hotell i Sverige och utbildat sin personal i hjärt- och lungräddning och första hjälpen.

Under Alla hjärtans dag-veckan bjuder de in till kostnadsfria kurser i hjärt- och lungräddning med hjärtstartare på Scandichotell i Karlskrona, Göteborg, Gävle och Stockholm.

Konsumentverket utreder booking.com

Konsumentverket utreder booking.com

I avtalen med bokningssajten booking.com förbjuds hotellen att erbjuda lägre pris på andra sajter, inklusive sina egna hemsidor, än på booking.com.

Enligt branschtidningen Besöksliv utreder Konkurrensverket just nu ärendet och har fått in många synpunkter från hotellen med anledning av bokningssajtens villkor.

Kalender

18-19 feb: Möten & Events i Stockholm »

Fackmässan för mötes- och eventindustrin kompletteras i år med en internationell arena.

12 mars: Stockholm Travel Show B2B »

En ny resemässa och mötesplats på affärs- och mötessidan.

15, 24 och 28 april: Möteskulturdagen »

Föreläsningar om bra möteskultur i Malmö, Göteborg och Stockholm.

21 maj: Travel World on Tour: Helsingborg »

En exklusiv, reserelaterad mötesplats och workshop för affärsresor och möten i alla former.

Månadens erbjudanden

Här hittar du erbjudanden från våra samarbetspartners. Uppge koden "INFORMUS" när du bokar.

Överraska med en Alla hjärtans dag-vistelse

Alla hjärtans dag-paket  »

Den 14 februari är dagen för dig som vill visa din kärlek till någon speciell. Vad kan passa bättre än att resa bort en helg tillsammans och njuta av god mat och dryck, trevlig miljö och kanske även koppla av med lite spa eller relax.

Här hittar du färdiga romantiska paket »

Informus tipsar skickas vanligen ut den andra tisdagen i månaden till dig som bokar möten, konferens, fest, event, logi och kick-off. Du som får det har prenumererat eller lämnat dina uppgifter i samband med förfrågningar, mässor, tävlingar mm.
Tipsa gärna dina vänner och kollegor som också kan ha glädje av våra tips.

Beställ eller avregistrera dig på www.informus.se/nyhetsbrev »

Beställ eller avregistrera dig på www.informus.se/nyhetsbrev »

Informus - Ekhöjden - 741 91 Knivsta - 018-34 62 00 - info@informus.se - www.informus.se »